Type 9 quickshift

Siia teistele tutkimiseks oma õnnestunud aretused
Vasta
Kasutaja avatar
kexutaja
aktivist
Postitusi: 205
Liitunud: 07 Apr 2006, 15:50
Asukoht: tallinn
Kontakt:

Type 9 quickshift

Postitus Postitas kexutaja » 15 Sept 2006, 10:32

Sobrades netis mõtlesin et teen väikese populaarteadusliku postituse quickshifti tegemise kohta.

1. Üldine põhimõte

Quickshifti põhimõte on vähemalt sellel kastil ja analoogidel (Type 2, Type E) äärmiselt lihtne - kuna käiguvalitsa laagripunkt, nn "munakas" asub valitsa keskel, siis tuleb käiguvahetustee lühendamiseks kas lühendada valitsa munaka suhtes ülemist poolt või pikendada alumist. Ülemise poole lühendamine ei ole eriti efektiivne, st sama efekti saavutamiseks peab teda palju rohkem lühendama kui alumist poolt pikendama, samuti viib see kangi otsa juhist ebamugavalt kaugele. Seega tuleks pikendada alumist poolt.

2. Lahti võtmine

Type 9 käiguvalits on kasti küljes kinni kolme Torx-poldiga, kuid kuna nad on keeratud alumiiniumist korpusesse, siis vähemalt mul õnnestus neist rahumeelselt lahti saada ainult üks. Teised kaks andsid järgi ning tuli relakaga maha saagida.

Pilt

Pilt

Seejärel saab valitsa kätte. Välja näeb ta selline:

Pilt

Nupp tuleb otsast keerates ära, aga valitsa ülemise poole ära saamine on kogu selle operatsiooni juures kõige rohkem peavalu valmistav etapp. Mina lasin lihtsalt välimisest korpusest relakaga soone kuni valitsa sisemise varreni (ettevaatlikult, et seda mitte vigastada), kui keegi teab mingit paremat viisi siis andku teada.

Pilt

Pilt

Kui kang käes, siis tuleb läbi saagida kummivedru kinni hoidev seib ning tirida vedru maha. Seejärel kõrvaldasin ma seibi kinni hoidnud "kõrvad", et ülejäänud lammutamist lihtsustada. Kõrvaldamise miinus on see, et seibile tuleb hiljem uus kinnitus teha, aga ilma ei taha järgnevad jupid hästi maha tulla. Edasi tuleb maha sikutada "krae" (ta ei taha alguses tulla, aga tuleb lihtsalt jõudu rakendada, kraed katki lõigata pole mõtet) ning iseenesest tuleb maha kinnitusplaat. Lõpuks tuleb valits otsapidi kruustangide vahele kinnitada ning plastist munakas ettevaatlikult maha koputada.

Pilt

Pilt

Pange tähele, et viimaselt pildilt on täpselt näha, mismoodi valitsa alumine ja ülemine pool kokku käivad. Kui need hiljem valesti kokku panna, siis jääb kang vales suunas turritama või ei lähe tagurpidikäik sisse. Ennetamaks küsimust, ei, ma ei õppinud seda viimast fakti kurva kogemuse kaudu

3. Ümber ehitamine

Edasi tuleb võtta relakas ja valits pooleks saagida. Mina otsustasin, et lisan 9mm pikkust, mis peaks olema enam-vähem kuldne kesktee - efekt on tuntav, aga käiguvahetus ei lähe veel päris näppudega nikerdamiseks kätte ära. Valmistasin ette sellise muhvi, mille siseläbimõõt on võrdne valitsa soonelise osa välisläbimõõduga ning pikkus on umbes 3cm - sellest saabki valitsale pikendus. NB! siin pildil on alumine tükk valet pidi!

Pilt

Järgmine samm on loogiline: muhv tuleb algul alumise poole külge punktidega kinni keevitada, siis paigaldada vastavalt üle-eelmisele pildile ülemine pool, see samuti punktidega kinni. Enne lõplikku keevitust veel viimane kontroll, et kas kõik on sirge ja õiget pidi koos ning siis sirinal kõik kokku. Ülemine ots tuleks viimistleda ning alumisse otsa keevitasin ma spetsiaalsed mügarikud, mis munakat hiljem oma kohal hoidma hakkavad. Lahendus on küll robustne, aga mul ei tulnud see õigel hetkel pähe. Ilusti tehes võiks muhvi ja alumise poole vahele näiteks mingi seibi keevitada, või siis muhvi ümber seibi, või... kasutage oma fantaasiat

Pilt

Kuni valits keevitusest jahtub, võib valmistada flantsi kinnitusplaadi ning käigukasti vahele - kuna valitsa alumine osa pikeneb, peab munakas sama palju ülespoole liikuma, ning tõtt-öelda valisingi pikenduse pikkuse just flantsimaterjali paksuse järgi Materjaliks kasutasin garaazhis leidunud 9mm pleksiklaasi, kuna seal tegelikult mitte midagi vastutusrikast pole (flants ei võta vastu teabmis suuri jõudusid ning ei pea olema eriti tihe) siis on see valik ilmselt okei, aga muidugi oleks viisakas ja cool see näiteks vesilõikusega alumiiniumist välja lõigata. Pleksiklaasi on kerge töödelda, tegin papist shablooni ja lõikasin selle järgi välja.

Pilt

Pilt

Shablooni on kõige lihtsam teha nii, et võtad tüki kohevat lainepappi, asetad ta käigukasti peale sellele kohale kuhu valits käib ning tükki paigal hoides muljud ta sõrmedega mittekohevaks. Kui tükk ringi keerata, on täpselt õige kuju sinna sisse muljutud.

Edasi tuleb munaka sisemine auk suuremaks teha, nii et ta mahuks muhvi peale. Kuna munakas on valmistatud pehmepoolsest plastist, siis on seda kõige lihtsam teha lihtsalt drelliga uuristades, kasutades puuri külge lõikurina.

4. Kokkupanek

Esimese asjana läheb oma kohale munakas. Kuna augu võiks teha täpselt sellise, et ta seal kohal ka parajalt tihkelt istuks, nõuab kohalepanek veidi punnimist. Oluline on ka asend: pane tähele pildil munaka ülemises servas oleva hamba asukohta ülejäänud kangi suhtes. Siinkohal ei teeks paha koos kinnitusplaadiga kontrollida, kas kõik ikka kenasti paika istub.

Pilt

Järgmisena tuleks teha kinnitus kummivedru ülemisele otsale. Mina viilisin sinna lihtsalt sakid sisse ning painutasin seibist midagi splindilaadset, mille kruustangidega paika surusin, aga võimalik, et on paremaid lahendusi. Minu lahenduse väike viga on, et kuna kinnituspunkt liikus veidi kõrgemale, siis käib vedru naaatukene kergemini ning seega läheb ka tagurpidikäik kergemini sisse. Tegelikult tuleks selle lahenduse puhul panna vedru ja "splindi" vahele mõned seibid, et vedru pinge oleks sama mis enne, aga see ei ole väga suur probleem.

Sakid:
Pilt

Splint:
Pilt

Edasi on ainult kokkupanek: munaka peale käib kinnitusplaat, siis see mingi õhuke poolkera, krae, kummivedru ning vedru kinnitus.

Pilt

Viimaseks probleemiks on käiguvalitsa pikenduse kinnitamine - mina toppisin kogu selle mudru sinna otsa tagasi, pressisin pikenduse sisse saetud prao kruustangide vahel kokku ja keevitasin kinni. Ei midagi superstiilset, aga jäi enam-vähem kinni küll. Kindlasti on kogu selle pikenduse-majanduse jaoks mingi parem moodus, näiteks võiks kummipuksid üldse elimineerida ning paigaldada sinna jäik vahemuhv või keevitada pikendus üldse kapitaalselt kinni. Kasutage oma fantaasiat

Pilt

Lõpuks tuleb kasti ja valitsa vahele paigaldada flants ning kogu kupatus kinni kruvida. Valitsat kinni hoidvad poldid tuleks asendada pikematega ning neid tuleb ettevaatlikult pingutada, sest alumiiniumist on väga kerge keeret maha tõmmata.

Pilt

Ongi kõik. Laua peal katsudes tundus hästi töötavat Jääb üle ainult mõelda välja edev tuuningfirma nimi ja logo, kogu kupatus mullikilesse pakendada ning miljon kokku lükata :twisted:
klubid.ee

Vasta