Andurite mõõtmine

Tuled, juhtmestik, elektroonika
Kasutaja avatar
Six-Fo
fanaatik
Postitusi: 800
Liitunud: 15 Sept 2012, 10:26
Asukoht: Tallinn/Põltsamaa

Andurite mõõtmine

Postitus Postitas Six-Fo » 02 Veebr 2014, 17:00

Postitan siia ka juhul kui mu teemat ei loe
Six-Fo kirjutas:Siuke küsimus, et kui tühikäik tahab nii soojast kui külmast peast ühesugune olla siis see pigem temperatuurianduri kui tühikäigumootori teema? Kui keeran külmast peast natuke üle 1000 pöörde, siis on see ka soojast peast nii kõrge, keeran 700-800 peale siis on ta ka külmkäivitusega nii madal.
Kuradima, panin uue tempi anduri täna, väga nagu vahet pole. Kui töötava mootori küljest tuimalt anduri pistik tagant ära tõmmata siis korraks mootor küll ehmatab seega midagi nagu toimiks(unustasin sama proovida vana anduriga). Aga pöörded tahavad ikkagi konstantsed püsida, samas kui temp kerkis NORM skaalas M-tähe peale siis nagu väääääga natuke pöörded langesid, aga see oli väga minimaalne.

Huvitav kas võib olla ka sellest et tühikäigu kruvi on paigast ära krutitud ja seepärast ei hakka mootor väga pööretega mängima?
Toda kruvi olen oma per*etunde järgi kruttind senimaani et külma ilmaga pöörded 1100 oleks ja vahest pikemate toimetamiste jaoks jätnud kuskile 800 peale et sooja mootoriga ei oleks nii pöördes.



Keegi kellel see värk toimib OHC mootoril siis viitsite äkki kirjeldada kuidas mootor käitub teil soojenedes?
http://www.youtube.com/user/CmCarVideos" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/Cm.Vids" onclick="window.open(this.href);return false;

Sten P
kasutaja
Postitusi: 61
Liitunud: 04 Jaan 2012, 21:22

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Sten P » 02 Veebr 2014, 19:17

Six-Fo kirjutas:Postitan siia ka juhul kui mu teemat ei loe
Six-Fo kirjutas:Siuke küsimus, et kui tühikäik tahab nii soojast kui külmast peast ühesugune olla siis see pigem temperatuurianduri kui tühikäigumootori teema? Kui keeran külmast peast natuke üle 1000 pöörde, siis on see ka soojast peast nii kõrge, keeran 700-800 peale siis on ta ka külmkäivitusega nii madal.
Kuradima, panin uue tempi anduri täna, väga nagu vahet pole. Kui töötava mootori küljest tuimalt anduri pistik tagant ära tõmmata siis korraks mootor küll ehmatab seega midagi nagu toimiks(unustasin sama proovida vana anduriga). Aga pöörded tahavad ikkagi konstantsed püsida, samas kui temp kerkis NORM skaalas M-tähe peale siis nagu väääääga natuke pöörded langesid, aga see oli väga minimaalne.

Huvitav kas võib olla ka sellest et tühikäigu kruvi on paigast ära krutitud ja seepärast ei hakka mootor väga pööretega mängima?
Toda kruvi olen oma per*etunde järgi kruttind senimaani et külma ilmaga pöörded 1100 oleks ja vahest pikemate toimetamiste jaoks jätnud kuskile 800 peale et sooja mootoriga ei oleks nii pöördes.



Keegi kellel see värk toimib OHC mootoril siis viitsite äkki kirjeldada kuidas mootor käitub teil soojenedes?
Kui külmad ilmad hakkasid siis hakkas mul tühikäik iga foori taga räigelt lonkama. Keerasin seda kruvi umbes pool pööret peale et sooja mootoriga oleks pöörded umbes 1000+, kui vähem on siis hakkab lonkama.
Aga kui külmalt käima panen siis on tühikäik kuskil 1500 ja siis soojenedes hakkab vaikselt alla tulema

Kasutaja avatar
Six-Fo
fanaatik
Postitusi: 800
Liitunud: 15 Sept 2012, 10:26
Asukoht: Tallinn/Põltsamaa

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Six-Fo » 02 Veebr 2014, 20:03

Sul sellisel juhul tühikäigumootor mokas, mul oli sama häda varem. Praegult lonkab siis kui kruvi täiesti maha keeran ja seal 600-700 vahel on.

Sa võid proovida ka tühikäigumootorit puhastada karbussi puhastusainega, teinekord on nad mingit jama täis.
http://www.youtube.com/user/CmCarVideos" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/Cm.Vids" onclick="window.open(this.href);return false;

Jesper
aktivist
Postitusi: 348
Liitunud: 04 Veebr 2007, 21:31
Asukoht: Tallinn

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Jesper » 03 Veebr 2014, 01:37

Esiteks mõõda temperatuurianduri pinge aju klemmi ja maa vahel, siin on juhend ja normväärtused antud: http://www.fordmods.com/documents.php?d=41 (shameless plug, mina ja teised oleme sinna alamfoorumisse igasugu põnevat infot kokku korjanud, kasutage). Kõige lihtsam on mingid traadijupid lihtsalt aju pistiku tagaküljelt auku suruda, ehk siis aju jääb pistikusse ja lähened pistiku mitteajupoolselt küljelt. Siis, juhul kui pinge pole nominaalne, mõõda ära pingelang anduri juhtmes - paned multimeetri pinget mõõtma ja ühe juhtme torkad aju klemmi vastu ja teise temperatuurianduri klemmi vastu (pistik peab endiselt anduri külge ühendatud olema, ma ei mäleta hetkel laksust mis tüüpi pistik sellel oli, aga kuidagi sai sellele ka tagantpoolt ligi). Pingelang peab olema 0,0V, kui ei ole siis on juhe või kontaktid peetis. Ohutuse mõttes soovitan viimast operatsiooni teha mittekäiva mootoriga, süüde sees.

Samas ma võin vedada kasti õlle peale kihla, et temperatuuriandur ise on korras. St seal võib olla misiganes ühenduse viga või oksüdeerunud klemm, aga need andurid ei lähe never ever not in a million years lihtsalt mootori küljes olles katki.
Viimati muutis Jesper, 03 Veebr 2014, 01:49, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Six-Fo
fanaatik
Postitusi: 800
Liitunud: 15 Sept 2012, 10:26
Asukoht: Tallinn/Põltsamaa

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Six-Fo » 03 Veebr 2014, 01:49

Okei tänud postituse eest, Haynesi manualist ma ei leidnud antud anduri kohta absoluutselt mingit infot ja teiste materjalidega pole kursis lihtsalt olnud.

Katsun järgi proovida kui satun järgmine kord garaazi
http://www.youtube.com/user/CmCarVideos" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/Cm.Vids" onclick="window.open(this.href);return false;

Jesper
aktivist
Postitusi: 348
Liitunud: 04 Veebr 2007, 21:31
Asukoht: Tallinn

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Jesper » 03 Veebr 2014, 01:52

Sama soojaga võid mootorile pmst täisdiagnostika ära teha, OHC õhukululugeja on see "laudaukse" tüüpi Boschi oma mida saab samuti lihtsa multimeetriga testida. http://www.the944.com/afm.htm leiab infot :)

Kasutaja avatar
airborne
kasutaja
Postitusi: 111
Liitunud: 15 Apr 2013, 21:03

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas airborne » 05 Veebr 2014, 16:12

ValgeKotkas kirjutas:Võta mult parem http://www.sierraclub.ee/foorum/viewtop ... 11&t=10985" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Hetkel väga kiire pole , lihtsalt tahan uusi teadmisi saada. Aga see on täiesti arvestatud pakkumine. Ehk mingi mai kuus, kui suvised ilmad tulevad vms , praegu muid tegemisi ning raha ei jätku :D

Kasutaja avatar
Six-Fo
fanaatik
Postitusi: 800
Liitunud: 15 Sept 2012, 10:26
Asukoht: Tallinn/Põltsamaa

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Six-Fo » 07 Veebr 2014, 18:12

Jesper kirjutas:Esiteks mõõda temperatuurianduri pinge aju klemmi ja maa vahel, siin on juhend ja normväärtused antud: http://www.fordmods.com/documents.php?d=41 (shameless plug, mina ja teised oleme sinna alamfoorumisse igasugu põnevat infot kokku korjanud, kasutage). Kõige lihtsam on mingid traadijupid lihtsalt aju pistiku tagaküljelt auku suruda, ehk siis aju jääb pistikusse ja lähened pistiku mitteajupoolselt küljelt. Siis, juhul kui pinge pole nominaalne, mõõda ära pingelang anduri juhtmes - paned multimeetri pinget mõõtma ja ühe juhtme torkad aju klemmi vastu ja teise temperatuurianduri klemmi vastu (pistik peab endiselt anduri külge ühendatud olema, ma ei mäleta hetkel laksust mis tüüpi pistik sellel oli, aga kuidagi sai sellele ka tagantpoolt ligi). Pingelang peab olema 0,0V, kui ei ole siis on juhe või kontaktid peetis. Ohutuse mõttes soovitan viimast operatsiooni teha mittekäiva mootoriga, süüde sees.

Samas ma võin vedada kasti õlle peale kihla, et temperatuuriandur ise on korras. St seal võib olla misiganes ühenduse viga või oksüdeerunud klemm, aga need andurid ei lähe never ever not in a million years lihtsalt mootori küljes olles katki.
Ooot ma nüüd seda linki vaatasin siis see üldse mingi 4 liitrise ford falconi aju ju?

edit: kus see kuradi aju üldse asub sierral?
http://www.youtube.com/user/CmCarVideos" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/Cm.Vids" onclick="window.open(this.href);return false;

Kasutaja avatar
Tamm85
Klubi liige
Postitusi: 838
Liitunud: 28 Sept 2008, 00:30
Asukoht: Tartu/Otepää

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Tamm85 » 07 Veebr 2014, 18:51

Six-Fo kirjutas:edit: kus see kuradi aju üldse asub sierral?
Pardatsoki taga
Sierra 1.8 OHC 87
Sierra 1.8cvh->2.0 dohc 92
Sierra DOHC 91
Sierra DOHC 93

Jesper
aktivist
Postitusi: 348
Liitunud: 04 Veebr 2007, 21:31
Asukoht: Tallinn

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Jesper » 07 Veebr 2014, 19:29

Vabandan väga, ma lihtsalt postitasin minu arvates kõige loogilisema tegutsemisviisi, kuidas seda andurit (ja ka kõiki teisi) reaalselt koduste vahenditega korda saab. Muidugi saaks ilmselt kirjutada veel rohkem step by step (mina ei oska, kuna mul Sierrat pole), aga mingi teatud kaasa mõtlemise ja suurema pildi nägemise oskus võiks ju inimesel olemas olla kui sellise autoga sõidab.

Ford on üldjuhul samu lahendusi kasutanud terve rea mudelite peal, mind isiklikult see ei ole kunagi häirinud kui juhendi peale on mingi muu mudel kirjutatud või kui sellele juhendi leian mingi muu mudeli foorumist/kontekstist. Isegi Escortile tellin juppe Sierra nime alt, sest tean et sedapidi leiab müüja selle ilmselgelt kiiremini kui mingi obskuurse 70ndate Escorti alt. Ei osanud tõesti arvata, et see hull probleem on.

Muidu netis laialt levinud Haynese manualis lk 13-48 on ka konkreetselt Sierra OHC ECU andurite skeem olemas, aga minu arust on seda raskem lugeda kui eelpooltoodud tabelit. Linki igaks juhuks ei hakka panema.
Viimati muutis Jesper, 07 Veebr 2014, 19:37, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Six-Fo
fanaatik
Postitusi: 800
Liitunud: 15 Sept 2012, 10:26
Asukoht: Tallinn/Põltsamaa

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Six-Fo » 07 Veebr 2014, 19:36

Ei mina solvunud, ja kuna ma nendest ajudest midagi ei tea(pole ühtegi kunagi käes hoidnud) siis kas ma pean oma kaasa sündinud tarkusest teadma, et sierral asub tempi anduri klemm ajus samas kohas kus mingil austraalia fordi rida 6 mootoril? Igaks juhuks küsisin üle, et ega kogemata vale linki siia ei postitanud.

Kõigil ei ole pikka autode ehitamise kogemust, sierra mul üldse elu esimene auto kus ma ÜLDSE millegile olen saanud kätt külge panna(suurem osa asju on mu jaoks veel nagu hiina keelega tutvumine) niiet natuke leebemalt võiks suhtuda mitte esimese asjana sarkasmiga siin hädaldada kuidas kõik lollid ja sinu vastu nii pahad on.
http://www.youtube.com/user/CmCarVideos" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/Cm.Vids" onclick="window.open(this.href);return false;

Jesper
aktivist
Postitusi: 348
Liitunud: 04 Veebr 2007, 21:31
Asukoht: Tallinn

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Jesper » 07 Veebr 2014, 20:06

Ok, sorry.

Ühesõnaga esiteks kaeva see aju autost välja :) ja hakka lihtsalt mõõtma, neti teel asja uurides saab minna mingi piirini, edasi tuleb käed külge panna. Pmst kõik autoajud ja kõik andurid töötavad ühtemoodi, aju klemmile tekitatakse mingisugune pinge vahemikus 0.5-4.5V (umbes, ma täpselt ei mäleta neid lävendeid), kui pinge on kas 0V või 5V siis aju võtab seda kui vigast andurit. Pinget mõõdad alati aju klemmi ja mingi maanduse vahel, põhimõtteliselt võid kasutada aju maandusklemmi aga metoodiliselt päris õige oleks vedada juhe aku miinusklemmini.

Elektriskeemi pealt saad teada mis andur kuhu kohta pistikus jookseb, aga kui skeemi pole siis lihtsalt pane tester takistuse (või piiksutamise, kui on) režiimi, üks ots lahti ühendatud anduripistikusse ja teisega hakkad mööda lahtiühendatud aju pistikut õiget klemmi otsima. Arvesta, et enamikel anduritel on üks juhe pistikus ka maandus, signaali ei tohi sellega segi ajada.

Nüüd pingelangu mõõtmine näitab lühidalt lihtsalt seda, kui suur on juhtme takistus - sellel, miks seda tehakse pingestatud juhtmel voltmeetriga minu eelmises postis kirjeldatud viisil, mitte oommeetriga lahtiühendatud juhtme peal nagu võib-olla loogiline tundub, on mitmeid põhjuseid, lühidalt on nii lihtsalt usaldusväärsem. Pingelangu mõõtmine mingi juhtme peal on üsna standardtegevus kogu auto elektrisüsteemi juures, samamoodi saab mõõta ka näiteks tuledesse või bensupumpa või kuhuiganes viivate juhtmete tervist, samuti maandusjuhtmete oma.

Ainsad andurid, mida multimeetriga hästi testida ei saa, on pöörlemissageduse andurid (halli või VR tüüpi) ja moodsamatel autodel ka õhumassi lugeja. Sierral samas on viimane lahendatud "laudauksega", mida on kerge üle mõõta. Pöörlemisanduritel ma tavaliselt mõõdan takistuse üle, kui see tundub okei siis enamasti selles viga ei ole.

Ongi nagu kõik oluline kirjas autodiagnostikast :) Igasugu veakoodide lugemine jms nõidumine on üsna mõttetud tegevused. Siin ei ole tegelikult ükski asi kuidagi Sierraga seotud, kõik autod on suht ühesugused. Alates kuskil 2000ndate algusest lisandus küll CAN, mis on omaette teema, aga enne seda oli kõik väga lihtne - lihtsalt olulised on õiged töövõtted.

PS. väike tõenäosus küll, aga testri all ma mõtlen siin tänapäevast digitaalset multimeetrit, maksab poes u.20€ - kui majapidamises juhtub olema telekaparandajast vanaonu poolt maha jäetud nõukaaegset analoog-seier-aparatuuri, siis sellega pole igaks juhuks, nende sisetakistusi ja muid parameetreid teadmata hea mõte torkima minna.

Kasutaja avatar
Six-Fo
fanaatik
Postitusi: 800
Liitunud: 15 Sept 2012, 10:26
Asukoht: Tallinn/Põltsamaa

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Six-Fo » 07 Veebr 2014, 20:41

Tänud! Palju uut sain teada jälle. ;)


edit: selle teemaarenduse võiks vb kuidagi eraldi teemasse üle tõsta et teinekord hea leida oleks kellegil kui tarvis.
http://www.youtube.com/user/CmCarVideos" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/Cm.Vids" onclick="window.open(this.href);return false;

Kasutaja avatar
BlueQ
aktivist
Postitusi: 272
Liitunud: 16 Juul 2011, 17:38
Asukoht: Tartu

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas BlueQ » 08 Veebr 2014, 14:36

To Jesper.. Pöörlemissagedusandurite takistuse mõõtmisel peab olema ettevaatlik, kuna kui MRE anduril mõõdad takistust, põletad anduri läbi, sest multimeetri vool läbib anduri elementi. Sierra peal MRE andureid pole, lihtsalt teadmiseks et ei tasu kõigi andurite takistust mõõtma hakkata kohe, ennem anduri tüüp välja selgitada, kunagi ei või teada. Pöörlemissagedusandureid ei mõõdeta multimeetriga mitte üldse, kuna multimeeter on liiga aeglane mõõtevahend. Pöörlemissagedusandureid mõõdetakse vahendiga, kust näed anduri ostsillosgraafikut. Pöörlemissagedusandurite tüübid on MRE, Halli tüüpi ja induktsioonandur, induktsioon on kõige levinum ja on kasutusel ka Sierral nt vändaandur.

Kui mingit ühendust ECU juurest mõõtma hakkad, siis ikkagi teha seda elektriskeemi järgi, mitte läbi "piiksutada". Elektriskeemile on märgitud juhtmevärvus ja pin number. Laadisin Sierra Haynesi manuali üles, ei pea netist otsima.

http://www.upload.ee/files/3875708/Ford ... l.pdf.html

CAN võrk oli esmakordelt kasutusel juba 80ndate aasta BMWl, levinuks muutus tõesti 2000nda alguses. CAN võrku kasutatakse erinevate juhtplokkide vahel info vahetuseks, pole vaja liigseid juhtmeid erinevate plokkide vahel, piisab 2 juhtmest.

Pingelangudega on ka omaette teema, mõõta tuleb pluss ja miinus ahelat eraldi. Mõne anduri puhul, mõõdad pinge ECU juurest, siis anduri ja peale seda + ja - ahela eraldi. Pingelang ei ole kunagi 0,0 V. Nt laadimissüsteemi puhul on maksimaalne pingelang + ahelas 0,4 volti, - ahelas 0,1-0,2 V. Starteril + ahelas 0,5 V ja - ahelas 0,1-0,2 V. Andurite ja ECU vahel võib ka olla pingelang max 0,1 V, kõik oleneb juhtme ristlõikest ja materjalist.
'92 Ford Sierra 2.0 DOHC

Jesper
aktivist
Postitusi: 348
Liitunud: 04 Veebr 2007, 21:31
Asukoht: Tallinn

Re: vaba teema, kuid jääme viisakaks

Postitus Postitas Jesper » 08 Veebr 2014, 19:21

"0,0V" tähendabki "alla 0,1V". 0,00V tähendab "alla 0,01V" jne.

A muidu üldiselt ühest küljest kõik su jutt on õige ja täpne, aga minu eesmärk oli pigem julgustada inimest testriga kapoti alla ronima kui ülim korrektsus :) St ma reaalselt kustutasin mingi 40% sellest enda eelmisest postitusest kirjutamise järel ära et lihtsam oleks, mõtlesin et küll ma siis kirjutan juurde kui kodanik on esimese ringi kapoti all ära käinud, aju üles leidnud jne. Sest kui andurites viga ei ole siis tuleks ka täiturid üle kontrollida jne jne jne.

Minuarust põhiprobleem on see et ei proovitagi viga leida ja hakatakse lambist juhtmeid välja kiskuma (mida see peaks üldse teada andma?) ning andureid ja muid juppe vahetama, samas kui kogu asi võib olla ühes oksüdeerunud pistikus või massiühenduses. Pingelangu kümnendikvoltideni jõudmine on juba iseenesest meeletu töövõit.

Vasta